Jumaat, 10 Disember 2010

HARGA SEBENAR KERETA IMPORT SEBELUM CUKAI

Ini adalah list harga kereta CBU dalam bentuk CIF (Cost,Insurance and Freight) maknanya harga kereta semasa tiba di pelabuhan Malaysia.Yang dimerahkan adalah kereta popular di Malaysia.

Perlu diingatkan di sini harga kereta ni belum masuk delivery cost ke authorised dealer, untung authorised dealer, delivery cost ke sub-dealer, untung untuk sub-dealer, road tax, insurance, komisyen salesman dan yang paling penting sekali, cukai import, cukai eksais, cukai kastam dan cukai jualan yang dikenakan bebannya kepada pengguna, yakni pembeli kereta tersebut. Korang la mungkin.




Apa maksud CKD?
CKD bermaksud Completely Knocked Down – Kereta akan masuk dalam bentuk parts dan akan dipasang balik dalam Malaysia.Tax yang dikenakan lebih rendah.

Apa maksud CBU?
CBU bermaksud Completely Built-Up – Kereta yang masuk adalah fully imported,sudah dipasang siap di negara pengeluar dan datang ke Malaysia hanya tunggu nak jalan.Cukai dikenakan lagi tinggi, mungkin kerana mahu membalancekan peluang mengutip cukai yang telah hilang akibat daripada pemasangan di luar negara.

Jadual Cukai-Cukai CKD (Kiri) dan CBU (Kanan) Malaysia Untuk Tahun 2006



Jadi, harga CIF dekat atas ni adalah harga kereta CBU sebiji-sebiji yang datang daripada manufacturer luar negara. Maksudnya, kalau kita ambik Suzuki Swift 1.5A, harga daripada manufacturer termasuk kos penghantaran ke Malaysia adalah RM29,057.

Yang menghairankan aku, Proton Saga 1.3 yang tidak memerlukan kos penghantaran yang besar sebab memang dah dalam negara, model basic paling murah RM32 ribu lebih, bukan on the road (tak silap aku) dan cukai yang dikenakan sangat2lah rendah compare dengan pengeluar kereta lain.Dari segi kualiti,aku tak nak cakap banyak.

sumber:http://carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=144832

Tiada ulasan:

SHEIKH MUHAMMAD ALI AL-SABUNI : 3 SEBAB NEGARA SYIRIA LEBIH DIUTAMAKAN DARI PALESTINE UNTUK JIHAD

ISU SEBENAR YANG BERLAKU DI SYRIA  Isu sebenar yg berlaku di Syiria.. kedatangan Ulama' Sunnah Syiria, Sheikh Muhammad Ali al-Sabuni di...